James Bond -projektini, Osa 24 - Spectre
Olen päättänyt katsoa pikkuhiljaa kaikki James Bond-elokuvat ja käydä niitä läpi Bondien vaatimalla asteikolla. Seuraavana vuorossa 2015 valmistunut Spectre.
MUUTAMA SANA ALKUTEKSTI -OSIOSTA
Aika perus settiä. Alastomat naiset ja alaston Bond hengailevat räjähdysten ympäröimänä, kunnes räjähdysten keskeltä saapuu mustekala joka… Hetkinen…
Mustekala? Alastomat naiset? Toivottavasti tämä ei mene siihen mitä pelkään, koska-
Ja sinne mentiin välittömästi. Lonkeropornointro. Lonkerot hivelevät alastomia naisia elokuvassa, jota isovanhemmat katsovat yhdessä lastenlapsiensa kanssa.
Lonkerot luikertelevat naisten sisään ja työntyvät syvemmälle ja syvemmälle elokuvassa, jonka ikäraja on 12-vuotta.
Lonkerot täyttävät kaikki naisten reiät ja supistelevat heidän sisällä, kunnes laukeavat ekstaasissa ja päästävät naisiin litrakaupalla mustetta elokuvassa, joka oli vuoden suurin toimintaleffatapaus kautta maailman.
Lonkeropornointro. Tavallaan tämä oli vain ajan kysymys. Bondin introjen ideat loppuivat jo 70-luvun lopulla ja nykypäivänä on miljoona seksuaalista kinkkiä, joiden ympärille intron voi rakentaa. Nyt vain sattui olemaan lonkeropornon vuoro, mutta muutaman vuoden sisällä saattaa olla jo pissakakka -leikkien tai anaalifisting-s&m -intron aika. Tärkeintä on vain rakentaa se helvetin intro jonkun teeman ympärille ja näyttää nännien siluetteja yleisölle, ihan sama vaikka samassa kuvassa sattuisi olemaan tissejä kouriva mustekala tai tisseille pissaava nahkaan pukeutunut gimppi.
JUONI LYHYESTI
Vuosikymmenien odotuksen jälkeen Bond kohtaa arkkivihollisensa elokuvassa, jonka alussa on lonkeropornokohtaus.
MISSÄPÄIN MAAILMAA LIIKUTAAN?
Meksikossa, Italiassa, Itävallassa, Marokossa ja Japanissa. Elokuva sijoittuu siis kaikkiin maailman kauneimpiin paikkoihin sekä Italiaan.
KUINKA KÄSITTÄMÄTÖN VIHOLLINEN JA VIHOLLISEN SUUNNITELMA OIKEIN ON?
Blofeld tuodaan viimeinkin takaisin Bondin maailmaan! Edellinen kerta kun Blofeld nähtiin, olivat Bondien tuottajat närkästyneet Sean Conneryn epävirallisen Bond-leffan Never Say Never Againin Blofeldista niin pahasti, että heittivät oman Blofeldinsä… No.
Tämä oli vuonna 1981 ja Spectre tehtiin 2015. Toisin sanoen Blofeldiltä kesti 34 vuotta kavuta itsensä ylös savupiipusta. Mutta viimeinkin hän on täällä!
Viimeinkin hän on täällä ja on todella, todella mitäänsanomaton. Christoph Waltz esittää periaatteessa laimennettua versiota Christoph Waltzista. Elokuva tekee kaikkensa kasvattaakseen hänestä kaikkien aikojen pahiksen, piilotellen häntä varjoissa naurettavan pitkään, ja sitten kun lopputulos nähdään, on hän yhtä uhkaava kuin perus kaupan kassa. Muistan kun kävin katsomassa elokuvan teattereissa ja yritin skipata tämän pahisongelman yli, valehdellen itselleni, että hahmo oli kyllä ihan onnistunut. Mutta eihän se nyt jumalauta ollut. Uhkaavan ja arvaamattoman sijaan Blofeld vaikuttaa väsyneeltä ja kyllästyneeltä.
En myöskään tiedä miksi Blofeldistä oli pakko tehdä Bondin velipuoli. Blofeldin suuri suunnitelma on pistää Bond kärsimään vuosikymmenten takaisista asioista ja kertoa tälle, että hän on ollut kaikkien Bondin ongelmien takana aina. Joka on varmaan valaiseva pikku fakta Bondille, koska nyt hän viimeinkin tietää mistä on saanut kaikki ne sukupuolitaudit, kihdin sekä maksaongelmat. Se olikin Blofeldin syytä koko ajan! Ja lääkärit syyttivät huonoja elintapoja…
Jotenkin tämän kaiken tekee ikävämmäksi se, että Spectre on mielestäni TÄYDELLINEN Bond-elokuva tätä pahisongelmaa lukuun ottamatta. Kaikki muut osa-alueet tarinasta rytmiin ovat täysin tasapainossa, toimintakohtaukset ovat yhdet sarjan hienoimmista ja pääpahis on yhtä uhkaava kuin pikkulinnut keväällä.
Niin no… Lonkeropornointron olisi ehkä voinut myös vaihtaa pois. Mutta lonkeropornoa ja Blofeldiä lukuun ottamatta Spectre on puhdasta täydellisyyttä.
MUUTAMA SANA KÄTYREISTÄ
Dave Bautista esittää silmiä puhkovaa kätyriä, joka jahtaa Bondia pitkin Eurooppaa ja Afrikkaa.
Hän saa muutaman aika hienon kohtauksen, erityisesti Roomassa tapahtuvan takaa-ajon ja junassa tapahtuvan nyrkkitappelun, joka muistutti etäisesti From Russia With Loven mahtavaa junatappelua.
TYPERIN KUOLEMA
Mieleen ei tullut varsinaisesti typeriä kuolemia, mutta ehkä ainoa vähänkään vitsillä tehty on Bautistan kuolema. Junatappelu loppuu, kun Bond kietoo Bautistan kaulan ympärille köyden, sitoo köyden oluttynnyreihin ja potkaisee tynnyrit ulos junasta. Ne vetävät Bautistan mukanaan ulos samalla kun hän sanoo ainoan dialoginsa elokuvassa. "Shit."
Se oli ihan hauska vitsi. Ja lähimpänä typerää kuolemaa.
TYPERIN IHMISEN NIMI
En tiennyt tätä elokuvaa katsoessani, mutta kun pistin lopputekstien kohdalla elokuvan paussille, huomasin Bautistan hahmon nimen olevan Hinx.
Hinx? Hinx vaikuttaisi enemmän Bond-naisen nimeltä. Itseasiassa jossain Bond-leffassa oli nainen nimeltään Jinx. Ovatko kätyreidenkin nimet jo niin lopussa, että on pakko antaa niille Bond-naisille suunniteltuja nimiä? Koska jos on, niin siinä tilanteessa pitää varmaan huokaista helpotuksesta, että hahmon nimi oli vain Hinx. Koska se olisi voinut huonon arpatuurin myötä olla myös Titsy tai Puu-Tang tai Oral Compass tai Miss Ionary tai Shexy tai Smorgasmbord tai ehkä jopa Tentaclux Pornux Maximus.
KUINKA MONTA TAKAA-AJOA TÄLLÄ KERTAA SYNTYI?
Muutama ja kaikki erittäin siistejä. Elokuvan takana on sama jengi kuin Skyfallissa, joten toimintakohtaukset ovat ihan yhtä helposti seurattavia ja upeita. Monet kohtaukset on jopa kuvattu yhdellä otoksella, kuten ensimmäinen kuva, joka kestää ehkä viisi minuuttia.
Päällimmäisenä toimintakohtauksista jäi mieleen alun erittäin näyttävä helikopteritappelu, Roomassa tapahtuva takaa-ajo sekä leffan loppupuolella nähtävä elokuvahistorian suurin räjähdys:
"Katso nyt tuota räjähdystä, lapsenlapseni Petteri. Eikö ollutkin kiva katsoa maailman suurinta elokuvia varten tehtyä räjähdystä isoisän kanssa? Ei varmaan enää yhtään haittaa, kun jouduit katsomaan lonkeroiden työntyvän kiltin tädin pimpistä sisään elokuvan alussa?"
KUINKA ESINEITÄ NAISET OVAT?
Mitään liian pahaa ei hypännyt esiin, naiset olivat pääosin ihmisiä, mutta vaimoni teki yhden hyvän huomion. Kun Bond-naiset Spectressä pääsevät sängyn äärelle, he asettuvat makaamaan sille mahalleen. Miksi? Sängyllä olisi paljon mukavampi maata selällään. Selällään makaaminen haarat auki olisivat myös aika ilmiselvä kutsu seksiin. Joten miksi naiset makaavat jatkuvasti mahallaan?
Occamin partaveitsen mukaan yksinkertainen selitys on todennäköisesti se oikea, joten sitten syy sängyllä makaamiseen johtuisi siitä, että sekä tissit että perse saadaan samaan kuvaan. Se kävisi hyvin järkeen, sillä miksi kuvata vain tissejä, kun voi kuvata myös persettä. Se on kuin saisi kaksi seksikästä kärpästä yhdellä iskulla.
En ole varma onko tämä mahallaan makaaminen vain Craigin Bondien ilmiö vai toistuuko se muidenkin näyttelijöiden Bondeissa, enkä jaksaisi millään aloittaa projektia täysin alusta tässä vaiheessa vain tutkiakseni kyseistä ilmiötä. Joten kun Bondit esitetään taas tulevana kesänä telkkarista kuten ne esitetään joka ikinen vitun kesä, niin voitteko lukijat ystävällisesti tutkia miten Bond-naiset luulevat sänkyjen toimivan eri vuosikymmeninä ja kertoa siitä minulle. Uskon, että olemme tässä jonkun tärkeän havainnon äärellä.
BONDIN ALKOHOLINKULUTUKSEN MÄÄRÄ
Vähäisempää kuin Craigilla yleensä, mutta silti aika runsasta. Bond yrittää usein juoda, muttei koskaan pääse alkoholin kimppuun, kun huomio herpaantuu muualle. Sitä se selvinpäin oleminen joskus teettää, kun on vielä kyky huomioida ympäristöään.
MUUTAMA SANA RASISMISTA
Bondin eteen ajaa Roomassa kesken takaa-ajon italialainen mies, joka kuuntelee autossaan oopperaa, joten ehkä se oli vähän italialaisten stereotypiointia. Mutta toisin kuin kulttuurinen stereotypiointi yleensä, se tehtiin mielestäni väärään suuntaan. Oopperan kuunteleminen on tunnettu intellektuellien luonteenpiirre kun taas italialaiset ovat MAAILMAN VÄHITEN INTELLEKTUELLI KANSA™. Jos kohtauksessa olisi haluttu näyttää mitä oikea italialainen mies kuuntelee autossa ollessaan, niin se olisi oopperan sijaan todennäköisesti jonkunlainen Aapisesta tehty äänikirja. Ja hän kuuntelisi sitä hattu väärinpäin päässä. Samalla kun yrittää ottaa itseltään suihin.
En tiedä huomaako sitä, mutta olen vieläkin raivoissani Italialle kolmen Roomassa vietetyn päivän vuoksi. Kun menin Roomaan, osasin käyttäytyä. Viimeisenä iltana siellä ihminen vilkaisi minua kadun toiselta puolelta ja huusin hänelle naama punaisena ja sormella osoittaen "NO! FUCK OFF!" Se on sitä kuuluisaa romanttista Italian taikaa…
PARAS HETKI DANIEL CRAIGILLE HEITTÄÄ VITSI (MUTTA EI SILTI TEE SITÄ)
Bond kohtaa vanhan ystävänsä Herra Whiten, joka sanoo Bondille "You're a kite dancing in a hurricane, Mr Bond" ja heti perään ampuu itsensä.
Olisi ollut hauskaa, jos Bond olisi kuullut Whiten viimeiset sanat väärin ja sanonut ruumiille "I'm not a kike."
ESIMERKKI LOISTAVASTA JAMES BOND -DIALOGISTA
Bond herää marokkolaisesta hotellista ja näkee hiiren lattialla. Hän osoittaa sitä aseellaan. " Who sent you? Who are you working for?"
Täydellisyyttä.
AGENTTIVEMPAIN JOKA OLISI KAIKISTA TURHIN ELOKUVAN ULKOPUOLELLA
Vereen upotettavat mikrosirut, jotka näkevät aina missä liikut, ovat ainakin täysin turhia. Meillä kaikilla on älypuhelin, joten Facebook ja Amazon tietävät jo kaikki liikkeesi ennestään. Vereen upotettavat mikrosirut vain vahvistaisivat jo ennestään tarpeen vahvaa signaalia.
Ehkä turhin vempain on kuitenkin räjäytettävä kello, jossa on minuutin aikaviive. Ensinnäkin, mitä jos painat sitä nappia vahingossa? Sinulla on minuutti aikaa viskata kello johonkin, missä se ei voi aiheuttaa liikaa tuhoa. Toisekseen, mitä jos et muista kellossa olevaa aikaviivettä ja vain painat nappia samalla kun heität sen vihollisesi alle ja sanot "Tiedätkö mitä kello on? Kaboom'o clock!" Ja sitten tuijotat vihollisen kanssa yhdessä minuutin ajan maassa makaavaa kelloa, joka kärsivällisesti laskee kohti räjähdystään.
Liian vaikeaa. Ase, joka ampuu räjähdyksiä, olisi parempi. Ei lukkoon lyötyä aikaviivettä, ei ongelmaa.
AGENTTI Q:N AXELSMITHAUKSEN TASO
Ei hätää, Q ei nauhoita elokuvassa parhaan ystävänsä seksielämää yhtään ja jaa sitä eteenpäin muille kavereilleen. Mutta hänellä on Bondin vereen upotettavien mikrosirujen myötä hallussaan voima, josta vanha Q olisi ollut ekstaasissa. Kuvitelkaa nyt miten innoissaan Desmond Llewelynin Q olisi ollut Bondin JATKUVASTA seurannasta! Hän olisi aina nähnyt missä Bond liikkuu ja voinut sen vuoksi aina seurata häntä paikasta toiseen. Joka kerta kun Bond kaataa naisen, olisi Q ikkunan takana ottamassa kuvia ja muistiinpanoja. Joka kerta kun Bond heittää naisen kesken seksin komeroon, jotta voisi panna hetken toista naista, olisi Q ollut samassa komerossa odottamassa. Vereen upotettavat mikrosirut seksiaddiktin veressä olisivat kuin live-seuranta haippiringistä, non-stop seksi/salakuvaus -orgiat!
PIILOMAINOSTAMISEN JA TUOTESIJOITTELUN TASO
Runsasta, kuten aina. Ainahan Bondit ovat jotain elokuvien ja mainoskatkojen väliltä.
MUITA HUOMIOITA
Blofeldin oikea nimi on Franz Obenhauser, mutta kun hän perustaa Spectre-rikollisliigansa ja ryhtyy manipuloimaan maailmaa sen järjestöjen kautta, hän vaihtaa nimensä Ernst Stavro Blofeldiksi. Mitä tulee nimiin, jotka mies voi antaa itselleen, on Ernst Stavro Blofeld ehkä huonoin mahdollinen. Jos on ihan väkisin nimettävä itsensä päin vittua, niin mitä sitä himmailemaan. Nimeä itsesi Herpes Manuel Thalidomeksi ja katso kuinka paljon ystäviä saat.
YHTEENVETO
Mielestäni Spectre on parempi elokuva kuin Skyfall.
Pieni raivotauko tähän kohtaan, raivotkaa hetki ihan rauhassa.
Noin, nyt kun hetkellinen raivo kaikkien rakastamaa Skyfallia kohtaan on saatu pois alta, voin selittää. Spectre on ensimmäinen Bond-leffa, joka löytää mielestäni tasapainon terveen nostalgian ja rajojen rikkomisen väliltä. Casino Royale ja Skyfall rikkoivat Bondien kliseitä niin paljon kuin ehtivät ja tekivät sen hyvin. Mutta Conneryn ja Mooren leffoilla on silti paikka sydämessäni (Mooren Bondeilla vähemmän, olen näiden purkujen aikana havainnut). Spectre on elokuva, joka ottaa Casino Royalen ja Skyfallin parhaimmat puolet ja yhdistää niihin klassisten Bond-elokuvien elementtejä. Vähän harmi, että Bondin ja Blofeldin välinen suhde on hoidettu sitten vähemmän onnistuneesti.
Koska Spectre ei tuntunut uppoavan kenellekään muulle kuin minulle, on seuraava elokuva No Time To Die epäilemättä askel Skyfallia kohti. En itseasiassa tiedä yhtään mitään kyseisestä leffasta, en ole vielä nähnyt sitä. Onhan se tietty mahdollista, että No Time To Die on Spectre potenssiin kaksi ihan vain minun mielikseni, mutta epäilen. On myös mahdollista, että lonkeropornoa löytyy siitä enemmän kuin tästä elokuvasta, mutta epäilen sitäkin.